Espoon kaupunki avasi 11.8.2016 Ison Omenan kauppakeskuksen yhteyteen kuntalaispalveluiden ainutlaatuisen keskittymän, Ison Omenan palvelutorin. Palvelutori on konsepti, millaista Suomessa ei ole aikaisemmin toteutettu. Ison Omenan palvelutorilla yhteisen tilan jakavat kirjasto, terveysasema, neuvola, mielenterveys- ja päihdepalvelut, kaupungin yhteispalvelupiste, Kelan palvelupiste, nuorten tieto- ja neuvontapiste yESBOx sekä kulttuurin ja taiteen kohtaamispaikka Kohtaamo. Lisäksi palvelutorilla ovat HUS:n laboratorio- ja kuvantamispalvelut.

Palvelutorin ytimessä on asiakas, jolle pyritään tarjoamaan mahdollisimman joustavasti, kattavasti ja mutkattomasti julkisia palveluja yhdessä paikassa myös poikkeuksellisen laajoilla aukioloajoilla. Palvelukonseptia  täydentää palvelujen käyttämistä ja tuottamista tukeva uusi teknologia.

Palvelutorilla sujuvampaa asiakaspalvelua

X-akseli on ollut rakentamassa palvelutorille sujuvaa, teknologian hyödyntämää asiointia toimittamalla vuoronumero-, itseilmoittautumis- sekä infonäyttöpalvelut. Kokonaisuus on osa Akseli-järjestelmää, jolla Espoo haluaa osaltaan parantaa kaupunkilaisten asiakastyytyväisyyttä palvelutoiminnassa sekä tehostaa niin asiakkaan kuin kaupungin toimintaa. Kokonaisuus sujuvoittaa palveluketjua, automatisoi palveluprosersseja sekä tuottaa palveluiden edelleenkehittämiseksi tarvittavia tietoja.

Palvelutorilla asiakkaita ohjaavat itsepalvelupäätteet, jotka vastaanottavat esim. asiakkaan ilmoittautumisen varatulle neuvola-ajalle tai toimivat vuoronumeroautomaatteina jonotettaville käyntikohteille kuten Kelan, kirjaston ja yhteispalvelupisteen palveluille.

Käytävillä ja seinillä asiakkaita informoivat infonäytöt sekä huoneiden suulla olevat ovinäytöt. Infonäytöiltä asiakkaat näkevät vuoronumerokutsujen lisäksi uutuutena myös odotettavissa olevan odotusajan jonotettaviin päivystys- ja neuvontapalveluihin. Lisäksi palvelutorin lukuisat toimijat ja tapahtumat on tuotu esille infonäytöille, joiden sisältöä X-akseli on ollut tuottamassa yhdessä palvelutorin toimijoiden kanssa. Pienille ovinäytöille on tuotu huoneinformaatiota niin henkilökunnan kuin asiakkaankin tarpeisiin.

Palveluprosessien jatkuva kehittäminen yhteistyössä eri toimijoiden ja asiakkaiden kanssa mahdollistaa jatkossakin ainutlaatuisen palvelukonseptin ylläpitämisen.

Most Recent Projects

Kirjoita hakusi ja paina Enter