X-Akseli

Usein kysytyt kysymykset

Akseli – usein kysyttyä

Toimitusprojekteissamme törmäämme moniin AKSELI-järjestelmään liittyviin kysymyksiin. Suurin osa näistä ei ole lainkaan teknisiä, vaan liittyy teknologiaan kohdistuviin ennakkoluuloihin ja asenteisiin. Tämä on inhimillistä ja aivan normaalia jokaisessa organisaatiossa, jota kohtaa muutos. Ennakkoluulot kuitenkin estävät organisaatiota toimimasta parhaalla mahdollisella tavalla. Siksi olemmekin keränneet listan meille useimmiten esitetyistä huolenaiheista.

AKSELI-järjestelmä ei toimi yhteen eri potilastietojärjestelmien kanssa?

AKSELI toimii niiden järjestelmien kanssa, joihin on olemassa rajapinnat. Rajapintoja voidaan myös rakentaa. Autamme mielellämme asian kanssa.

AKSELI toimii useiden eri järjestelmien kanssa yhtäaikaisesti. Ajanvaraukset voidaan hakea potilastietojärjestelmästä, ajantasaiset yhteystiedot Väestörekisterikeskuksesta ja laskutustiedot taloushallinnon järjestelmästä. Olemme toteuttaneet asiakkaallemme integraatiot jopa kolmeen eri potilastietojärjestelmään. AKSELI hakee ajanvaraukset jokaisesta järjestelmästä ja koostaa niistä yhden selkeän päiväohjelman potilaalle.

Iäkkäämmät ihmiset eivät osaa käyttää AKSELI-järjestelmää?

On ollut ilo huomata toimitusprojektiemme aikana, että vastuuntunto lähimmäisistämme ei ole kadonnut mihinkään yhä teknistyvässä maailmassa. Onneksi pelko ikäihmisten selviytymisestä AKSELI-järjestelmän kanssa on aiheeton. He nimittäin osaavat käyttää järjestelmää vaikeuksitta. Potilaskyselymme mukaan ikäluokka 60+ olikin erittäin tyytyväinen asioimiseen AKSELI-järjestelmän kanssa.

AKSELI-järjestelmä vie ihmisiltä työpaikan?

AKSELI-järjestelmä nopeuttaa ilmoittautumisen rutiineita. Potilaan tunnistaminen ja yhteystietojen tarkistaminen sujuvat sutjakkaasti. AKSELI myös auttaa potilaita löytämään perille. Ihmistä tarvitaan silti, sillä parhainkaan järjestelmä ei pysty kaikkeen.

Terveydenhuollon sektorilla on huutava resurssipula. Tietojemme mukaan asiakkaamme eivät järjestelmän takia ole siis suinkaan irtisanoneet ilmoittautumispisteen henkilökuntaa, vaan heidät on siirretty muihin tehtäviin.

AKSELI-järjestelmä on monimutkainen enkä osaa tai halua käyttää sitä?

AKSELI-järjestelmän perustoiminnot on helppo ja nopea omaksua. Kaikki uusi vaatii kuitenkin aina hieman opettelua. Suosittelemme osallistumista järjestämiimme käyttökoulutuksiin.

On totta, että AKSELI-järjestelmä on monimutkainen. Järjestelmä koostuu useista eri osista, jotka hoitavat yhtäaikaisesti monia eri tehtäviä. Monimutkaisuus tapahtuu kuitenkin taustalla automaattisesti. Järjestelmän käyttäminen sen sijaan on mahdollisimman helppoa.

AKSELI-järjestelmän myötä potilaita kohdellaan persoonattomina?

Lähtökohtaisesti jokaisella ihmisellä on oikeus yksityisyyteen. Tarve yksityisyyteen ja omien tietojen suojaamiseen korostuu paikassa, jossa käsitellään ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä asioita. AKSELI-järjestelmän avulla turvataan ja kunnioitetaan tätä potilaiden intimiteettisuojaa.

AKSELI-järjestelmä kohtelee kaikkia yhtä tasa-arvoisesti ikään, sukupuoleen ja ulkonäköön katsomatta. Potilaiden nimi, yhteystiedot ja terveydentila pysyvät muilta salassa ilmoittautumisesta aina hoitohuoneeseen asti. Potilaat ovatkin antaneet tästä meille paljon positiivista palautetta. Yksilön huomioiva hoito tapahtuu edelleen hoitohuoneessa.

Potilaat eivät varmasti suostu käyttämään AKSELI-järjestelmää?

Kokemuksemme mukaan potilaita ei suinkaan tarvitse patistaa käyttämään AKSELI- järjestelmää. Suurin osa potilaista on hyvin tottuneita käyttämään erilaisia automaatteja jokapäiväisessä elämässään. AKSELI-järjestelmä osaa myös opastaa tenkkapoon sattuessa. Jonottamisen sijaan potilaat valitsevat nopean tavan ilmoittautua – itseilmoittautuminen vie noin minuutin.

Huomioiko AKSELI-järjestelmä erityisryhmiä, kuten näkövammaisia ja pyörätuolilla liikkuvia?

Erityisryhmillä on hyvin erilaisia ja yksilöllisiä arkipäivän haasteita. Jotkut selviävät hyvin itsenäisesti, toiset saattavat tarvita avustajan apua tilanteesta riippuen. Erityisryhmät on pyritty huomioimaan mahdollisuuksien mukaan kiinnittämällä huomiota AKSELI-järjestelmän sijoitteluun potilastiloissa. Valitettavasti kaikissa ihmisen ja tekniikan kanssakäymisen tavoissa on puutteita, joita joudutaan täydentämään muilla keinoin.

Ei nämä järjestelmät kuitenkaan toimi?

Mikään järjestelmä ei ole täydellinen. Emmehän me ihmisetkään ole. Aina voi sattua sellaista, mitä ei ole ennakolta osattu arvata tai suunnitella. Sähkö- ja verkkokatkokset saattavat järjestelmien lisäksi haitata muun työn tekemistä. Järjestelmä saattaa myös käyttäytyä eri tavalla, kuin käyttäjä on odottanut.  Teemme kuitenkin parhaamme, jotta AKSELI olisi käytössä 24 tuntia vuorokaudessa vuoden jokaisena päivänä. Mahdolliset ongelmat paikannetaan ja korjataan. Tarjoamamme laitteet on aina suunniteltu ammattikäytön tarpeisiin ja ne kuuluvat laajan huoltoketjun piiriin.

Ota AKSELI käyttöön

Ota yhteyttä niin katsotaan, kuinka AKSELI voi auttaa teitä

Kirjoita hakusi ja paina Enter